poškozený senzor v kameře, jak se to stalo a co s tím?
Dnešní článek je pro všechny co se už v životě setkali s vadnými pixely na senzoru, nebo se chtějí budoucímu poškození zdaleka vyhnout.
Za svůj profesní život jsem držel v rukou hodně kamer a jak to už bývá né všechny byly v pořádku a některé jsem bohužel odkrouhnul sám. A protože se mi to povedlo naposledy tři dny zpět rozhodl jsem se že by bylo dobré se podělit o pár zkušeností.
Za prvé přečtěte si manuál, ne nedělam si sradnu, občas se tam skutečně dozvíte něco nového. Nebo si alepsoň oprášíte to co už jste někde četli ale dávno zasunuli někam dozadu do krabice "znalosti nabyté-nepotřebné".
Začnu příhodou která mě vedla k sepsání článku, tři dny zpátky jsem pozdě večer přemýšlel jak donutit malou čipovou kameru na krátkou vzdálenost udělat ostrý a koukatelný obrázek. Po chvíli mě napadl infra přísvit, tak jsem vzal starší kameru sony která má infrapřísvit, zhasnul jsem a zapnul na kameře Night Shot. Načež jsem vzal čipovou kameru a zkusil jsem udělat pár záběrů, následovalo zklamání protože IR záření nebyla schopna zpracovat
Dosah dosvitu byl tak dvacet čísel a ani o píď víc. Zklamaný jsem sem si šel udělat čaj, rozsvítil si a vůbec mi nedošlo že kamera s přísvitem je stále v režimu Night Shot takže jsem si udělal čaj, sednul si zpět ke kamerám a s hrůzou zjistil že se přebytek světla na kameře krutě podepsal, na displei jsem zpozoroval hned tři jasně světlé pixely, kameru jsem vypnul a zapnul a pixely na snímači byly samozřejmně již po smrti, svítily teď za všech podmínek jasně fialovou barvou.
Shrnutí: V manuálu je jasně napsáno že kamera v nočním režimu režimu nesmí být vystavena normálnímu světlu. Což jsem podvědomně věděl již dávno ale občas člověk holt dělá věci automaticky.
Takto ale nemusíte poškodit jen kameru s nočním viděním, pokud namíříte objektiv nevhodným směrem můžete takto zničit každý, foťák, kameru v mobilu nebo prostě obyčejnou spotřebku či RED ONE.
Objekty na které by jste neměli v žádném případě mířit jsou:
Slunce nezakryté mraky
Svářečka s obloukem
žárovky jakékoliv watáže bez stínítka
blesky a to i blesky z foťáku
stroboskopy
atd...
Pokud točíte veřejné události a nějakej většinou napitej člověk s foťákem vám namíří přístroj přímo do objektivu (NEPTEJTE SE PROČ ALE HROZNĚ RÁDI TO DĚLAJ!!!) nezbývá vám než sklopit kameru objetivem dolů protože elektronika kamery se s takhle rychlým zábleskem a intenzivním výbojem jen tak nevyrovná.
Ač se to nezdá docela nebezpečná je i funkce vysokorychlostního snímání u levných kamer, ptáte se proč? Protože vysokorychlostní snímání potřebuje mimo jiné hodně světla, což znamená maximáně otevřená clona, zvýšená citlivost snímače (probíhá zvyšováním napětí na snímači což samo o sobě není ideální). Takže máme kameru která odpovídá nastavením natáčení šeru operující ale v podmínkách světelně idelálních. Pak stačí opravdu malá blbost, jako krátký záběr do zářivky, při švenku zabrat slunce, jasný odraz z kovového předmětu.... a máte prakticky po snímači.
Ještě jedna věc, projevuje se poškození jinak u CCD a CMOS snímačů?
Ano, CCD má sklon při zničení bodu tento bod zobrazit jasný nebo naopak temný a to při jakémkoliv světle. A to po celou dobu zapnutí senzoru, kdežto u CMOS se poškození projevuje zákeřně v určitých vlnách. Má v nich roli teplota snímače, vybuzení snímače... atd..
Například vezmete levnou kameru s načatým snímačem a jdete s ní ven, je krásně a kamera dělá nádherné obrázky bez jediné chyby, se zaplou kamerou vlezete do domu kde je šero, najendou kamera začne zrnit některé body jsou viditelně jasnější než body okolní, po pěti minutách máte na display 40 jasně svítivích různobarevných bodů a záznam se stává nepoužitelným.
Příklad:
Ideální podmínky, obraz bez chyb - kamera hitachi
zhoršené světelné podmínky, vystupují načaté pixely- ta samá kamera
Na vystvětlenou tato kamera patří k těm lacinějším fullHD kartovkám a zvládá až 240 snímků za vteřinu. Poškozena byla právě při testování vysokorychlostního záznamu když sem zkoušel jak bude interferovat s 10W zářivkou. nějak sem neočekával že něco tak slabého by mohlo poškodit snímač.
Rozdělení vadných pixelů:
Vadné pixely rozdělujeme do dvou skupin jsout to takzvané HOT pixely což znamená že tyto body za každých podmínek svítí maximální hodnotou bíle a jsou většinou nejvíce rušivé. Druhý je takzvaný DEAT pixelt což je pixel který má neustále hodnotu černou obecně se považuje za méně rušivý.
Co ale dělat když již máte senzor poškozený?
Při poškození dochází k trvalým nevratným změnám, takže po mechanické stránce s vadnými pixely nic neuděláte. Jedinou šancí je nějak ze záznamu odstranit.
V případě dražších kamer najedete do servisního menu a dáte diagnostiku vadných pixelů, to sice mrtvé body neopraví ale na jejich místo zkopíruje hodnoty okolní. Takže na výsledku to není vůbec poznat. A i kdyby těch vadných bodů bylo 20 tak z těch miliónů co se používají pří HD záznamů je to nic.
U levnějších kamer je to o dost složitější, asi nejschůdnější jsou dvě varianty,
za prvé nahradit svítící body tmavými které nejsou tak patrné za druhé udělat to co dělají profesionální kamery a na místo vadných pixelů dosadit pixely okolní. Tento kvalitní postup je ale dost náročný a v hodně bodech se podobá bodu prvnímu takže ho nebudu vůbec rozepisovat.
Jak nahradit HOT pixely DEAT pixely :
Zapneme kameru a necháme nasazenou krytku, po pár minutách uděláme krátký záběr. Ten přeneseme do počítače a natáhneme do střihového programu, klip bude vlastně jen černá na které budou sem tam bílé body.
Na záběr aplikujeme funkci invert čímž získáme bílou plocu s černými body.Nyní stačí aplikovat funkci na zprůhlednění bílé : chromakey, lumakey čí vazby vrstev.
Pokud pod takto připaravenou stopu dáme poškozený klip z kamery měli by být všechny světlé pixely překryté tmavou a neměli by být tak vidět. Samozřejmně si můžeme pohrát se spoustou nastavení, začínaje průhlednosti, kontrastem atd.. pro přijatelný výsledek.
Ještě poznámka že na kameře nesmíte mít zaplou digitální stabilizace obrazu jinak jste bez šance aby se někdy překryly
No a to je pro dnešek konec, snad sem vás neunudil a doufám že chápete jak jednoduše se dá vyhnout poškození senzoru aby ho nebylo třeba pak pracně maskovat.
U dalšího článku se těší
Maty
Zatím žádné trackbacky
Duben 29th, 2011 - 23:19
Zvlášť ten posední bod považuju za velice přínosnou věc.
Květen 1st, 2011 - 23:26
Zdravím všechny, nevím kam to napsat trošku vám tu chybí sekce kontakt potažmo redakce nebo tak něco ale spíš přejdu k jádru pudla – proč sem vůbec píšu ten komentář. Mám zajímavý nápad a chtěl bych požádat, pokud by jste měli zájem, o spolupráci. To co jsem vymyslel je – co takhle vydávat PDF měsíčník(třeba i čtrnáctideník to je jedno, to by záleželo na rychlosti tvorby) ve kterém by bylo vše kolem amatérského filmu. Novinky, recenze, preview na zajímavé kousky, tipy a triky na natáčení, rady atp. doufám že rozumíte co myslím. Jde jen o to jestli by jste o něco takového měli zájem? Pokud ano kontaktujte mne na email: mosstreet@email.cz nebo odepište klidně sem někdo z “vedení” a můžeme si vše ujasnit jak by to bylo, jak si to představuji konkrétněji apod. budu se velmi těšit na odpověď
Květen 7th, 2011 - 16:57
S těma slabejma světelnejma zdrojema je to tak špatný nebo to platí jen u manuálních/low light režimů? Udělal jsem se svojí FZ50 pár fotek kde bylo slunce jako kontra a foťák to přežil, stejnětak moje HF 200 (zatím) nemá s reflektorama problém… Trochu mi v článku chybí kdy může dojít k poškození čipu a kdy ne…?