FilmClub.cz – klub přátel z továrny na sny…
20Zář/080

Psaní scénářů v CeltX

Kdo poctivě pročítá fórum, určitě o tomhle programu už někdy četl. Pro ty, co nevědí, co je to za program, můžu doporučit tuto stránku. Je to program, který vám pomůže nejen napsat scénář, ale také plánovat celé natáčení, vést si údaje o hercích, postavách, potřebných interiérech a exteriérech (včetně kontaktu na majitele a datumu dostupnosti), zapisovat si informace o průběhu natáčení a mnoho dalších věcí.
Program je volně ke stáhnutí. Já budu pracovat s českou verzí 1.0, která je na oficiálních stránkách ke stažení i v jiných jazycích.

Předpokládám, že máte program nainstalovaný a poklepali jste na jeho ikonu. Po spuštění se vám ukáže dialog, ve kterém jsou dva seznamy. Levý je nabídka typů projektu a pravý je seznam naposledy otevřených projektů. My klepneme na "Film" v levém okně, ale pokud děláte něco jiného, než film, můžete dát něco jiného. Většinou to bude jistě podobné.

Pracovní plocha

Po vytvoření projektu se vám na ploše objeví okno, ve kterém máte další 3 okna. Vlevo jsou nad sebou dvě okna. Vrchní je seznam objektů vytvořených v projektu. Jako objekty rozumíme katalogy, scénáře nebo kalendáře. Úplně nahoře máte položku, která se nejspíš jmenuje "Nepojmenovaný". Klepněte sem pravým tlačíkem a vyberte "Přejmenovat". Zadejte jméno projektu.
Spodní je seznam tzv. obrazů, které jsou ve scénáři, který se v projektu automaticky vytvořil a otevřel. Správný filmař by měl vědět, co to "obraz" je. Je to soubor záběrů, které se odehrávají na stejném místě.

Zahájení tvorby

Ale já bych asi začal něčím jiným, než samotným scénářem - vytvořením tzv. katalogu, a to katalogu postav. Takže klepněte na tlačítko "Přidat". Objeví se nové okno. V seznamu si vyberte položku "katalog". Vedle seznamu se vám objeví další seznam. V něm vyberte položku "Postavy". Dole si katalog pojmenujte, třeba "Postavy". Složku můžete ponechat. Pokud jste si vytvořili samovolně nějaké složky, objeví se vám tam jejich seznam, ale složky tu popisovat nebudu. Jejich účel je zde podobný, jako třeba u Windows - lepší přehlednost. Klepněte tedy na "OK".
Katalog se vám automaticky otevře.
V okně katalogu máte 2 další podokna. To první je seznam herců s tlačítkama pro správu (přidávání a mazání). Tím druhým je okno pro úpravu údajů o právě vybrané postavě. Nebudu více popisovat.

Když máte vytvořený seznam postav, můžete se vrhnout na psaní scénáře. Proto se přepněte do okna scénáře, který se vám automaticky vytvořil. CeltX používá formátovaní scénáře, které se pravděpodobně používá nejčastěji.
Hned po vytvoření máte první odstavec nastavený na typ "obraz". Takže tento řádek by měl být asi nějak takhle:

EXT. PŘED OBCHODEM - DEN

Velká písmena se vám udělají automaticky, proto pište tak, jako kdyby tam měla být písmena normálně. Místo "EXT." můžete použít "INT.", což znamená buď exteriér nebo interiér.
"PŘED OBCHODEM" znamená, že se to odehrává před nějakým obchodem.
"DEN" samozřejmě znamená, že se to odehrává ve dne. Může tu být i noc, ale taky večer, ráno, odpoledne apod., ale nikdy byste zde neměli uvádět přesný čas. Ten by měl být případně uveden až v popisu scény.
Můžete odřádkovat. Další odstavec je automaticky typu "Akce", ale pokud chcete mít odstavec jiného typu, můžete ho vybrat v seznamu nad textovým editorem. Zde by měla být popsaná scéna. Příklad takového odstavce:

Pepa stojí před obchodem Plus a na někoho čeká.

Přijíždí starý trabant a z něj vystupuje Franta.

Franta přichází k Pepovi.

Pepa je viditelně nervózní.

Vidíme, že je zde dvojité odřádkování, což je u tohoto formátu scénáře standardní. Pokud máme odstavec "Akce" a odřádkujeme, následuje další odstavec "Akce". Nyní si zkusíme vytvořit nějaký dialog. Předpokládám, že máme prázdný odstavec "Akce". Proto stiskneme "TAB" a typ odstavce se nám automaticky změní na Postava. Zde se vám opět změní písmena na kapitálky:

FRANTA

Pokud jste si jméno této postavy udělali v katalogu, automaticky vám to nabídne doplnění jména. Ještě se vrátím ke katalogu - jméno postavy nemusí být přesné, může to být přezdívka. Na celé jméno je u katalogu kolonka.
A teď zase zpět ke scénáři. Pokud dáme ENTER, další odstavec je automaticky "Dialog":

Máš ty prachy?

A pokud teď zase odřádkujeme, další odstavec bude opět "Postava". Pokud nechceme pokračovat s dialogem, udělá nějaká postava nějaký pohyb nebo se prostě něco stane, stiskneme EXNTER nebo TAB. Obě tlačítka přepnou při prázdném odstavci "Postava" na "Akce". Pokud nechceme ani akci a chceme přejít k dalšímu obrazu,  stiskneme znova ENTER. To přepne odstavec na "Obraz".

Ještě byste měli znát typ odstavce "Vsuvka". Jeho využití je mezi Jménem postavy a dialogem nebo mezi odstavci typu "Dialog". Například před Frantovým dialogem

Pane bože, za co mě trestáš?

můžeme použít vsuvku

(k nebi)

Pokud něco nepochopíte nebo vás bude něco zajímat, napište do komentářů nebo na fórum a já se vám pokusím odpovědět.

A to by bylo asi všechno k psaní scénářů, a pokud by byl zájem, mohu napsat ještě článek a plánování natáčení. Jinak ještě tady jsou videotutoriály přímo od autorů programu.

Zařazeno do: celtx Zanechat komentář
Komentáře (0) Trackbacky (0)

Zatím žádné komentáře.


Leave a comment

Zatím žádné trackbacky